Hoe werkt intermitterend vasten?

Hoe werkt intermitterend vasten?

21-03-2019

Dit is wat er met je lichaam en hersenen gebeurt 

 

Hoe lang is het geleden dat je voor het laatst hebt gegeten?  Mensen die met tussenpozen vasten eten vaak binnen een blok van 8 uur, waardoor er 16 uur vasten tussendoor overblijft. Tijdens die 16 uur durende rek ondergaat hun lichaam een belangrijke verandering die hen onderscheidt van personen die de hele dag zich zelf volproppen met voeding. Daarnaast geven we een tip die het een kwart van het effect van vasten geeft en jij daardoor gemakkelijker van de overtollige zwembandjes af kan komen. 

 

Zo werkt het.

Wanneer je eet, sla je een deel van de energie op in de lever als glycogeen. Maar na 10-12 uur niet eten zijn je glycogeenreserves extreem laag.  Als gevolg hiervan kun je je misschien geïrriteerder dan normaal voelen, een term die wetenschappers "hangry" noemen.

 

Het principe is als volgt - met nog weinig glycogeen over in je lichaam - vetcellen in je lichaam laten vetten in je bloedbaan vrijkomen. De vetcellen gaan rechtstreeks naar je lever, waar ze worden omgezet in energie voor je lichaam en hersenen. Je verbrandt dus letterlijk vet om te overleven.

 

Bloedmonsters laten zien dat mensen die 12-24 uur vasten een toename van 60% van de energie uit vet hebben ervaren, met de grootste verandering na 18 uur. Dit is het voordeel van intermitterend vasten omdat het je in een staat brengt die ketose heet. En het is waarom onderzoekers denken dat intermitterend vasten ‘een’ sleutel kan zijn tot een langer en gezonder leven.

 

Bij het proces van vetverbranding komen chemicaliën vrij die ketonen worden genoemd.  In de hersenen triggeren ketonen het vrijkomen van een belangrijk molecuul genaamd BDNF. BDNF helpt bij het opbouwen en versterken van neuronen en neurale verbindingen in gebieden van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor leren en geheugen.  Dit zou kunnen verklaren waarom een boost in de ketonproductie al na 6 weken het geheugen verbetert bij mensen met vroege tekenen van dementie. Het verhogen van ketonen in het lichaam is ook een veel voorkomende behandeling voor patiënten met ernstige epilepsie.

 

Hoe dagelijks toe te passen in je drukke leefstijl?

Je hoeft niet per se snel te gaan om je ketonenspiegels te verhogen. Het introduceren van meer vet voedsel in jouw dieet en het verminderen van koolhydraten, dus meer eiwitten eten, kan een vergelijkbaar effect hebben. Uiteindelijk is dit ook veel langer vol te houden! Een groep mensen die deze methode 3 maanden lang hebben geprobeerd, verloren niet alleen gewicht en lichaamsvet, maar je zag ook een daling van de bloeddruk en een hormoon (IGF-1) dat gerelateerd is aan veroudering en ziekte.

 

Maar wetenschappers hebben ook ontdekt dat vasten de ketonenspiegels meer verhoogt.  Ketogene diëten kunnen ketonen 4-voudig verhogen, terwijl bij vasten is aangetoond dat ketonen tot 20-voudig toenamen. Wel veel lastiger vol te houden in je leefstijlAls gevolg hiervan kan vasten - in vergelijking met een ketogeen dieet - een sterker, gunstiger effect hebben op de algehele gezondheid.

 

Maar veel Nederlanders die drie maaltijden per dag eten met tussendoortjes bereiken nooit een ketose, en produceren daarom niet genoeg ketonen om een goede staat. van gezondheid te bevorderen. Vasten en ketose zijn vanaf het begin een sleutel tot onze overleving geweest. Ze hielpen onze oude voorouders te overleven door hongersnood. En vandaag de dag worden ze erkend als een manier om toekomstige generaties mentaal en fysiek ziektevrij te houden.

 

Probeer het eens uit door bijvoorbeeld 1-2 dagen in de week te vasten zoals de bovenstaande methode of door koolhydraatarm, eiwit en vetrijk te eiwtten. En maak er een gewoonte van om van je lastige overmatige vetribbels af te komen 🥴 Because summer is coming 😎😎😎😏

 

 

 

Terug naar overzicht