5 tips om gezonder te eten (waar we ons massaal niet aan houden)

5 tips om gezonder te eten (waar we ons massaal niet aan houden)

19-03-2018

Onlangs publiceerde het RIVM onderzoek naar voedingsgewoonten van volwassenen in Nederland en vergeleek deze cijfers met de aanbevelingen in de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Daar bleek nogal een verschil tussen wat we zouden moeten eten en wat we in het echt eten. Afgemat zet de meest opmerkelijke verschillen op een rij in 5 praktische tips:

  1. Eet meer groente en fruit: 200-250 gram per dag ieder 
    Slechts 1 op de 7 volwassenen (15%) eet voldoende groente en fruit (200 gram/dag); we eten slechts 139 gram groente en zelfs maar 113 gram fruit. Bij kinderen is het vaak nog erger gesteld.
  2. Eet meer (ongezouten) noten 
    Het advies is om een handje noten (15 gram) per dag te eten. We eten slechts ongeveer een kwart hiervan: 4 gram. Slechts 7% van de volwassenen eet het aanbevolen handje noten per dag – dat terwijl pindakaas (gemaakt van 100% pinda’s) ook gewoon meetelt.
  3. Eet wekelijks peulvruchten 
    Peulvruchten blijken we gemiddeld slechts eens in de drie weken te eten.
  4. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken 
    We drinken er veel te veel van, gemiddeld 337 gram (pakweg anderhalf glas) per dag. Mannen tussen 19 en 51 jaar zelfs bijna een halve liter per dag.
  5. Eet minder zout 
    Terwijl de aanbevolen maximum hoeveelheid zout 6 gram per dag is, eten we er gemiddeld meer dan 8. De helft van de mannen zelfs meer dan 9,7 gram per dag. Slechts 1 op de 33 mannen (3%) en 1 op de 5 vrouwen (19%), eet niet te veel zout. Het overgrote deel (80%) van het zout dat wordt geconsumeerd is toegevoegd aan producten in de supermarkt. Let dus op bij wat je koopt.

Over het algemeen eet je gezond als je veel vers, plantaardig en onbewerkt eet, met variatie.

Lees verder:

Bron: Foodwatch

Terug naar overzicht